Roda Boys wint verdiend in Heukelum

Jordi de Wit (intikker)

Mannen, 1, 2e klasse F

23 september 2017 14:30

HEUKELUM – Roda Boys was zaterdag in Heukelum duidelijk de betere ploeg. Toch kwam de Aalster equipe na goals van Freek van Eembergen en Sjors Maas en een 0-2 ruststand in de tweede helft toch nog in problemen toen Lars van Honk halfweg na de pauze voor Heukelum de 1-2 scoorde. Een laat doelpunt van Jordi de Wit na diverse gemiste kansen besliste de partij met 1-3 pas in de slotfase.

Ruim tweehonderd toeschouwers zagen dat Roda Boys de eerste helft volledig domineerde. De nieuwe Roda Boys-trainer Frank Brands was tevreden over het spel van zijn ploeg maar niet over de aanvalsafronding: “We hebben het onszelf vandaag onnodig moeilijk gemaakt door zoveel kansen onbenut te laten. Ons spel was goed en het had bij rust al zeker 0-3 of 0-4 moeten zijn. Nu krijgt Heukelum door een tegengoal weer hoop en komt er wat angst in onze ploeg. Maar een 1-3 zege is een goed begin van de competitie. Roda Boys wil dit seizoen om de prijzen meedoen.”

Teleurgesteld
Heukelum-trainer Marco Verbeek was vooral voor rust teleurgesteld over zijn team: “Ik had vanmiddag meer van onszelf verwacht. De eerste helft was erg matig. We hadden het moeilijk. Nu heeft Roda Boys wel een goede ploeg maar wij gaven hen te veel ruimte en kansen. Na rust wilde ik meer voetbal in de ploeg en heb ik meteen twee pure verdedigers en later nog één gewisseld. Toen hebben we het een half uur goed gedaan en het Roda Boys moeilijk gemaakt. Maar uiteindelijk is 1-3 een terechte uitslag. Heukelum mikt op een veilige plaats in het rechterrijtje en Roda Boys behoort tot de kanshebbers in deze tweede klasse.”

Vroege goal
Al na zes minuten nam Roda Boys de leiding. Bij een dieptepass van Jordi de Wit aarzelde Heukelums keeper Yoerik van ’t Pad in het uitlopen en centrumspits Freek van Eembergen strafte dat resoluut af: 0-1. Roda Boys was veel beter en toen Heukelums verdediger Wilfried Prigge even niet oplette, moest doelman Van’t Pad voorkomen dat de doorgebroken Jordi de Wit scoorde.

Heukelum stelde er alleen een mogelijkheid voor Ferry Meijdam tegenover, maar hij schoot naast. Roda Boys bleef sterker en de handige linkerspits Nils Loef stelde Heukelums doelman weer op de proef. Uit een voorzet van Loef knalde de sterke middenvelder Sjors Maas net naast. Uit een corner van Rick van Pinxten kopte ook Richard Palm naast. Lange tijd verzuimde Roda Boys echter de marge te vergroten en moest centrumverdediger Stijn Schuller via een kopbal en een onbestrafte overtreding op Loef tweemaal voor Heukelum ingrijpen.

Uit een prachtige aanval over rechts werd het na 38 minuten toch 0-2. Na de voorzet van Jordi de Wit en een slim overstapje van Freek van Eembergen schoot Sjors Maas in het centrum mooi raak: 0-2.

(foto: Jeroen de Bruin - DBRN Fotografie)

Heukelum mocht al blij zijn dat het de schade tot de pauze bij een vrije trap van Sjors Maas en een gemiste kans voor Jordi de Wit tot 0-2 kon beperken.

Beter verweer

Met Marek Verweij en Marvin de Jong als verse krachten bood Heukelum na de thee beter verweer. Benjamin Meijdam schoot al meteen net naast. Sil van Putten talmde net te lang om na goed voorbereidend werk van Ferry Meijdam direct uit te halen. Na de eerste gele kaart in de wedstrijd voor Marek Verweij kwamen er overigens weer kansen voor de bezoekers. Jordi de Wit miste ze echter alledrie, ook omdat Rico de Ridder en Tim Verdier voor de thuisclub goed redden.

In de 69e minuut, net nadat Marijn Hak als derde wissel bij Heukelum was ingevallen en Niels van de Werken bij Roda Boys was ingevallen, kreeg de thuisclub weer hoop. Tim Schwebke gaf vanaf links een mooie voorzet en Lars van Honk trof in het centrum doel: 1-2. Bij Roda Boys kreeg Martijn de Wildt van scheidsrechter John Meeuwse uit Papendrecht een gele kaart en later trof ook Heukelums invaller Marvin de Jong dit lot.

Beslissing
Ondertussen bleef Roda Boys eerst nog nalaten de partij te beslissen, want de snelle Jordi de Wit miste twee mogelijkheden en een solo van hem strandde op buitenspel van invaller Cristiaan van Aalst. Ook werd De Wit eenmaal gestuit door een omstreden fluitsignaal van de arbiter. Bij een 1-2 stand rook Heukelum nog een punt. Uit een vrije trap van Sil van Putten mikte Tim Schwebke evenwel voorlangs.

Na een kopkans voor Richard Palm viel pas in de 87e minuut eindelijk de beslissing. Uit een hoge inzet van Freek van Eembergen vanaf rechts rondde Jordi de Wit op links eindelijk goed af: 1-3. Daarmee was het pleit beslecht en werd Roda Boys de verdiende winnaar van de eerste competitiewedstrijd.

Bron: www.regio-voetbal.nl