Roda Boys boekt nieuwe zege en pakt koppositie

SVW 1

23 april 2022 14:30

I. Roeland

Sportpark de Maaskant
Veerdam 4
5308JH
AALST GLD

Vandaag stond de wedstrijd op het programma tussen SVW uit Gorinchem en runner up Roda Boys Bommelerwaard. De belangen vooraf waren duidelijk en zouden garant moeten staan voor een goede, spannende pot voetbal. Aan het eind van de wedstrijd konden we constateren dat dit niets te veel gezegd was. De wedstrijd stond onder leiding van Izaak Roeland uit Sleeuwijk.

Roda Boys kwam goed uit de startblokken en kreeg in de derde minuut van de wedstrijd de eerste mogelijkheid. Een voorzet vanaf rechts van Armand Salami ging voor de goal langs en kon door de Roda voorwaartsen niet binnengetikt worden. Uit de aansluitende corner een schietkans voor Rico Grandia op enkele meters afstand van de goal maar zijn schot ging over. Twee minuten later was het wel raak maar dan aan de andere kant. Een voorzet van Abdurahman Ahmed Kelifa werd door Jelle Scholts onfortuinlijk achter zijn eigen goalie Jamil Kools gewerkt, 0-1 voor SVW. Na deze domper ging Roda Boys echter door met waarmee de wedstrijd gestart werd. In minuut 10 een dieptepass van Armand Selmani op Nils Loef maar zijn schot ging naast. Een minuut later een vrije trap voor Roda Boys net buiten de 16. Mo Nikbakht ontfermde zich over de bal en schoot de bal fantastisch binnen en tekende daarmee de gelijkmaker aan. Kort daarna een goed schot van Toby Tan vanaf punt 16 maar zijn schot verdween aan de verkeerde kant van de paal. Na deze sterke openingsfase van Roda Boys kwam SVW beter in het spel en kreeg een aantal mogelijkheden.  In de 21e minuut een voorzet van Kelifa op Musab Abdirahman maar zijn inzet ging naast. Even later een knappe omhaal van aanvoerder Mounir el Ouazizi welke in de kruising leek te verdwijnen maar werd op het laatste moment knap gered door Jamil Kools. In de 41e minuut een uittrap van doelman Jamil Kools waarop Armand Selmani goed doorjoeg op de verdediging van SVW en de bal veroverde. Hierdoor kon het recht op de goal van SVW af en hij schoof de bal knap binnen en zette Roda Boys, zo vlak voor rust, op een zeer belangrijke 2-1 voorsprong. Met deze tussenstand werd door de 2 teams de kleedkamer opgezocht.

Na rust moest Roda Boys achteruit met een sterk aandringend SVW. Tot grote kansen kwam het echter niet. In de 70e minuut kreeg Rico Grandia de bal ongelukkig tegen zijn hand waarna arbiter Roeland niets anders kon dan de bal op de stip te leggen. Hicham Farhou nam de strafschop maar zijn inzet werd gekeerd door Jamil Kools. Rond de 75e minuut sloeg de vlam in de pan maar dan in de beste zin des woords. Toby Tan veroverde op de middellijn de bal en gaf deze mee aan Mo Nikbakht. Deze zette goed door en zag zijn inzet vervolgens op de paal belanden. De terugspringende bal werd echter door de goed meegelopen en attente Toby Tan binnengeschoten en zette Roda Boys op een 3-1 voorsprong. Twee minuten later was het raak aan de andere kant. Uit een kluwen van spelers schoot Mounir el Ouazizi de bal achter Jamil Kools en bracht SVW weer terug in de wedstrijd, 3-2. Weer een minuut later was het andermaal raak en nu weer aan de andere kant. Nils Loef ging goed door en zette de bal voor welke Armand Salmani binnenschoot en daarmee Roda Boys op een 4-2 voorsprong zette. Het verzet van SVW leek gebroken en de wedstrijd gespeeld maar in blessuretijd kwam SVW weer terug tot 4-3. Een voorzet van rechts werd binnengekopt door Musab Abdirahman. De spanning was weer volledig terug. In de 95e minuut kreeg SVW nog een vrije trap te nemen net buiten de 16. De inzet werd gekeerd door Jamil Kools waarna scheidsrechter Roeland afblies en Roda Boys de overwinning binnensleepte.

Roda Boys boekte een heel belangrijke overwinning en gaat hiermee over SVW heen in de stand van de ranglijst met een voorsprong van 1 punt. Deze 2 ploegen hebben nu een flink gaatje geslagen van 7 punten met de nummer 3 op de ranglijst GJS en lijken onderling uit te gaan maken wie kampioen gaat worden maar in voetbal weet je het maar nooit. Volgende week wacht de volgende belangrijke wedstrijd en wel uit naar Wieldrecht.

Govert van de Werken