Oppermachtig Roda Boys troeft schutterend SV Meerkerk op alle fronten af

Jordi de Wit (schot)
Jordi de Wit (scrimmage)

4 november 2017 14:30

AALST – Als koploper had Roda Boys zaterdag de plicht om te winnen van middenmoter SV Meerkerk. Daaraan voldeed het met een eclatante 6-0 overwinning met verve.

Roda Boys liet er zaterdag op een nat sportpark De Maaskant geen enkele twijfel over bestaan welke van de twee ploegen de koploper in de tweede klasse F is. Vanaf het begin af aan waren de manschappen van trainer Frank Brands overduidelijk de bovenliggende partij. Meerkerk wist dat met de nodige werklust nog redelijk te compenseren, maar na dertien minuten kwam de openingstreffer al op het gloednieuwe scorebord. Een vrije trap van Martijn de Wildt werd slecht verwerkt door Meerkerk-doelman Wilco den Tuinder,waarna het voor Jordi de Wit een koud kunstje was om de 1-0 binnen te schieten.

Inzakken
Na die goal zakte het spel van Roda Boys wat in, waardoor SV Meerkerk zich meer op de Aalsterse helft meldde. Toch bleven goede kansen uit voor de nummer negen in de tweede klasse. Aan de andere kant was het na een half uur te hebben gespeeld plots wel tweemaal raak: Freek van Eembergen profiteerde slim van ondoortastend verdedigen van Meerkerk en nog geen minuut later tekende De Wit op aangeven van Sjors Maas al de 3-0 aan. In die fase kreeg Roda Boys kans op kans om de score nog voor rust hoger op te doen lopen.

Keeperswissel
Één van die mogelijkheden, een afstandsschot van Maas, werd ternauwernood gekeerd door Den Tuinder, die vervolgens met een van pijn vertrokken gezicht naar de grond ging. Een elleboogblessure die hij een aantal weken had opgelopen speelde hem zodanig parten, dat trainer Michel de Raad noodgedwongen al vroeg in het duel de 19-jarige Joeri den Ouden op doel moest zetten.

SV Meerkerk stelde in de eerste helft bar weinig tegenover de aanvalslust van de thuisploeg en dat beeld zette zich ook na rust voort. Daarop besloot De Raad een dubbele wissel door te voeren, maar veel plezier beleefde hij daar niet aan. Tien minuten na de ingreep moest Floren Streefkerk het veld namelijk geblesseerd verlaten.

Panenka
Roda Boys haalde vervolgens optimaal profijt uit die man-meer-situatie. Vooral de snelle vleugelaanvallers Nils Loef en Jordi de Wit waren een niet te stoppen plaag voor de wanhopig ogende Meerkerk-defensie. Toen René van Genderen in het zestienmetergebied ongelukkig een bal tegen zijn arm kreeg, kwam het meest curieuze moment van het duel: Sjors Maas, die vorige week tegen SVW nog een strafschop miste, besloot het ditmaal met een ‘panenka’ te doen. Zijn inzet belandde echter op de lat en na een onoverzichtelijke scrimmage werd de marge alsnog vergroot naar vier goals.

Lijdensweg
Een kwartier voor tijd kreeg Roda Boys ook nog een tweede strafschop, die Martijn de Wildt beheerst in de rechterhoek schoot. Het slotakkoord was in de laatste minuut voor Rik van den Broek. De verdediger kopte de 6-0 tegen de touwen na een scherp aangesneden hoekschop. Daarmee was de lijdensweg van Meerkerk ten einde.

Die ploeg had in Aalst niks in te brengen, geeft De Raad toe: “We hebben gewoon heel erg slecht gevoetbald, laten we dat vooropstellen. Vorige week stond het met nagenoeg dezelfde mensen prima en dan is dit onverklaarbaar. We hebben veruit ons niveau niet gehaald en dat moet wel, willen we puntjes kunnen sprokkelen. Als je ziet hoe makkelijk we vandaag die eerste drie goals weggeven. Echt weggeven. Dan is het gebeurd; wedstrijd gespeeld na een half uur. Dat is zo zonde.”

Rendement
Roda Boys-trainer Brands had daarentegen graag meer goals gezien: “Ik kan moeilijk zeggen dat we het slecht gedaan hebben, maar natuurlijk hadden we de score verder kunnen en moeten opvoeren. We hebben voldoende kansen zelf gecreëerd, waarin we een hoger rendement moeten halen. Maar goed, trainers hebben altijd iets te zeiken hè”, aldus de oefenmeester grijnzend.

Periodetitel
Door de overwinning blijft Roda Boys koploper in de tweede klasse en aangezien medekoploper Almkerk met 4-0 wist te winnen is het doelsaldo van Roda Boys nu drie goals beter. Dat daarmee de periodetitel over twee weken voor het oprapen ligt, ziet Brands zonder al te veel opwinding tegemoet: “Ik ben er niet mee bezig. Ik ben bezig met het proces met mijn elftal en het team. We hebben niet alles gefixeerd op de periode, wij moeten verder kijken. Als we de kans krijgen, willen we hem pakken, maar het is niet dat ik daar heel geforceerd mee bezig ben. Als trainers willen we stappen blijven maken. We kunnen een heel moeilijk te kloppen ploeg zijn en daar moeten we aan blijven werken. Daar worden de resultaten dan vanzelf wel aan gekoppeld.”