Roda Boys pakt met ‘dubbel gevoel’ periodetitel tegen Woudrichem

... (kopbal)

Mannen, 1, 2e klasse F

18 november 2017 14:30

AALST – Roda Boys heeft zich zaterdag verzekerd van het eerste periodekampioenschap. Een 2-2 gelijkspel tegen Woudrichem was voldoende, nadat naaste concurrent Almkerk slechts een punt overhield aan de ontmoeting met het laaggeklasseerde Hardinxveld.

Het was zaterdag niet aan de ambiance af te zien dat Roda Boys de grootste kanshebber was op de eerste periodetitel. In niets onderscheidde de sfeer zich van een doorsnee tweedeklassewedstrijd in Aalst. Toch opvallend aangezien de inzet, een plaats in de nacompetitie om promotie naar de eerste klasse, niet gering is.

Waar Woudrichem het zaterdag op sportpark De Maaskant zonder de geschorste Dilles de Vries moest stellen, kon Roda Boys niet beschikken over Mike Scholten. De verdediger die normaal gesproken aanvoerder is en twee weken geleden in de met 6-0 gewonnen wedstrijd tegen SV Meerkerk nog gewoon van de partij was, kampt met vocht in zijn knie. Daardoor was Sjors Maas degene die in de tot nu toe belangrijkste wedstrijd van het seizoen de aanvoerdersband mocht dragen.

Fysiek
In de openingsfase werd het de thuisploeg op niet mis te verstane wijze duidelijk dat Woudrichem niet naar Aalst was gekomen om rustig aan te doen. Vanaf de eerste minuut gingen de manschappen van trainer Leon Elands in fysiek opzicht de strijd aan en dat zou tot het laatste fluitsignaal aanhouden. Daar had Roda Boys het in de eerste helft zichtbaar moeilijk mee. Op een goede kans voor Freek van Eembergen na (hij zag zijn inzet op de doellijn gekeerd worden), was er amper gevaar voor beide doelen.

Daardoor leek het ook op een doelpuntloze ruststand af te stevenen. Daar stak gelegenheidscaptain Maas echter een stokje voor. Een afgeslagen bal uit een vrije trap viel in de 42e minuut voor zijn voeten. Hij bedacht zich niet en lanceerde een voetzoeker het Woudrichemse zestienmetergebied in. Die poging had succes; via een drietal benen rolde de bal op een sukkeldrafje over de doellijn. Dit tot grote ontzetting van de verbouwereerde Woudrichem-goalie, Lex Kramers. Maas vierde de openingstreffer als een potentieel winnend doelpunt; met een sliding op de knieën richting de juichende Roda Boys-staf.

Domper
Na die goal zou het tot de 61e minuut duren totdat Woudrichem iets terugdeed. Toen de verdediging van de thuisploeg collectief stond te slapen zette Tim Saaman een individuele actie over de rechterflank goed door. Hem werd vervolgens geen strobreed in de weg gelegd om een voorzet te geven en daaruit kon de vrijstaande Bori Secrève zomaar de 1-1 binnenwerken.

Dat was een domper voor Roda Boys, dat zichtbaar van slag was na die goal. Woudrichem zat er constant, al dan niet legitiem, strak op en het wedstrijdbeeld leek te gaan kantelen. Het kwam daarom voor de thuisploeg als een zeer welkome verrassing dat Nils Loef achttien minuten voor tijd in de lange hoek de 2-1 binnen wist te schieten. Diezelfde Loef was een handvol minuten later ook dicht bij de 3-1, maar hij wist geen doel te treffen na een voorzet van Jordy de Wit.

De marge bleef daardoor slechts één goal en dat was voor Woudrichem reden om een eindoffensief in te zetten. Tot tweemaal toe wist Roda Boys ver in de blessuretijd de lange ballen van achteruit van Jamy Goemaat nog onschadelijk te maken, maar uiteindelijk kopte Yoeri Duyzer via een hand van Roda Boys-doelman Patrick Coenen in extremis alsnog de gelijkmaker tegen de touwen. Enkele ogenblikken later floot scheidsrechter Meeuwse af, waarna de thuisploeg te horen kreeg dat het periodekampioenschap een feit was.

Zuur
Waar een periodetitel normaal gesproken feestelijk wordt gevierd, was daar zaterdag bij Roda Boys geen enkele sprake van. De ploeg baalde zichtbaar van het late puntenverlies. Ook trainer Frank Brands hinkte na afloop van het duel op twee gedachten: “Het is een beetje een dubbel gevoel. We zijn natuurlijk blij met de periode, maar als je in de laatste seconde nog de 2-2 tegen krijgt, dan is dat wel zuur. Woudrichem ging tot over het randje. Dat was niet in ons voordeel, wij willen voetballen, maar daar heb je mee te dealen. we hebben zelf grote delen van de wedstrijd onder ons niveau gespeeld. We zijn blij met de periode, maar moeten het onszelf kwalijk nemen dat we onnodig de 2-2 tegen krijgen.”

Strijd en beleving
Bij Woudrichem-trainer Elands heerste een gevoel van trots: “Het is al jaren bij ons een kwaliteit dat wij behalve goed voetbal ook beleving en strijd kunnen brengen. Dan ben ik trots op die gasten dat we de power en spirit hebben kunnen brengen om hier de 2-2 weg te slepen. Het is niet altijd het mooiste voetbal, maar het ging er vandaag om dat we niet zouden verliezen. Vorig jaar hebben we een hele stap gemaakt naar de tweede klasse en nu moeten we proberen door te pakken om in de middenmoot te eindigen. Dat is de doelstelling  en ik denk ook dat we daar thuishoren.”

Bron: www.regio-voetbal.nl