Nivo Sparta wint derby tegen Roda Boys dankzij Looijen

... (kopbal)

Mannen, 1, 2e klasse F

16 december 2017 14:15

AALST – Nivo Sparta is er zaterdag in de derby tegen Roda Boys met de winst vandoor gegaan. Willem Looijen was in Aalst met twee goals de gevierde man.

Het was de hele week maar de vraag of de derby überhaupt door kon gaan. Het gloednieuwe natuurgrasveld bleek vanwege de drainage echter goed genoeg bestand tegen de hevige regenval, waardoor Roda Boys en Nivo Sparta na de nodige rood-zwarte en rood-blauwe rookwolken gewoon mochten aftrappen.

De thuisploeg kwam op voorsprong toen Jordy de Wit een fraaie steekbal van Martijn de Wildt perfect op waarde schatte en afrondde. Een kwartier later lag de 1-1 achter Roda Boys-goalie Patrick Coenen. Willem Looijen bracht zijn ploeg langszij door een hoekschop binnen te koppen.

Diezelfde Looijen zorgde er in de 82e minuut voor dat men aan Nivo Sparta-zijde de flessen kon ontkurken. De negende ongeslagen wedstrijd was definitief een feit.

(foto: Marco Oomen)

Omzetting
Trainer Theo de Boon zag een omzetting in de rust in de tweede helft het doorslaggevende verschil maken: “In de eerste helft kwamen we op het middenveld niet aan voetbal toe. Het veld was ook heel slecht en we kwamen niet in ons spel. Roda Boys was daarin wel de bovenliggende partij, zonder echte kansen te creëren. Eerder dit seizoen schoten we nog weleens in paniek als we op achterstand kwamen, maar nu bleven we rustig ons ding doen."

"In de rust heb ik een middenvelder teruggeschoven en de backs wat hoger op laten schuiven en vanaf dat moment zijn we niet meer in de problemen geweest. We hebben de wedstrijd beetje bij beetje naar ons toe getrokken. Looijen bewijst dan weer zijn klasse door de 1-2 binnen te koppen en dat was op dat moment ook verdiend. We wisten dat we vandaag moesten winnen als we mee wilden blijven doen in de top-drie. Het is natuurlijk lekker om met winst de winterstop in te gaan. Daarna gaan we op jacht op Almkerk.”

(foto: Marco Oomen)

Dure leermomenten
Roda Boys daarentegen, gaat met een flinke domper de winterstop in. Twee dodespelsituaties werden het vlaggenschip uit Aalst fataal. Daar was vooraf overigens wel aandacht aan besteed, aldus Roda Boys-trainer Frank Brands: “We hadden van tevoren al gewaarschuwd voor Looijen, maar toch zijn we vergeten het hem bij die twee corners moeilijk te maken. Hij doet alles goed, maar wij laten daar echt wat liggen. We hebben ons twee keer tegen dezelfde steen gestoten. Dit zijn weer leermomenten voor mijn ploeg, maar wel hele dure.”

(foto: Gerald van Zanten)

Compliment
Voor het eerst dit seizoen staat Nivo Sparta in 2F boven Roda Boys, maar dat is voor Brands niet van waarde: “Ik had natuurlijk liever gewonnen, maar dat zegt me allemaal niet zoveel. Het gaat erover waar je na 26 wedstrijden staat en niet of ze nu boven of onder ons staan. Je moet naar het grote geheel kijken en daarin moeten we reëel zijn; we hebben twee keer, eerst tegen Almkerk en nu tegen Nivo Sparta, onverdiend aan het kortste eind getrokken”, aldus Brands, die net als De Boon goed te spreken was over de leiding van scheidsrechter De Jong en zijn eigen assistenten: “Het was een heel jong scheidsrechterstrio en zij verdienen echt een compliment. Ze hebben het fantastisch gedaan.”