Roda Boys wendt kostbaar puntenverlies af tegen Wilhelmina’26

... (schot)
Jordi de Wit (schot)

14 april 2018 14:30

AALST – Roda Boys moest in eigen huis van Wilhelmina’26 winnen om nog enigszins in de race te blijven om het kampioenschap. Dat lukte, maar wel pas in de laatste minuut.

Waar Roda Boys nog volop in een titelstrijd verwikkeld is, zit voor Wilhelmina’26 de competitie er nagenoeg op. De Wijk en Aalburgers zijn ‘veilig’ en maken geen aanspraak meer op een prijs. Het was daarom des te opvallender dat juist de bezoekers zaterdag op een zonnig maar allerminst volgelopen sportpark De Maaskant de leiding grepen.

Corné van Rosmalen rukte op over de rechterflank, sneed naar binnen en speelde de compleet vrijstaande Kevin van Esch aan. Hij bedacht zich niet en krulde de bal geplaatst in de lange hoek, achter Roda Boys-goalie Patrick Coenen. Daarmee keek de thuisploeg al binnen twee en een halve minuut tegen een achterstand aan.

(foto: Gerald van Zanten)

In die beginfase kon Roda Boys totaal geen vuist maken en werd het bij vlagen zelfs overlopen. Pas na een kwartier kwamen de manschappen van trainer Frank Brands wat beter in de wedstrijd en dat leidde tot een kopbal op de lat van Freek van Eembergen. Het was een waarschuwing voor de Wilhelmina’26-verdediging, maar luttele minuten later was het alsnog raak. Christian van Aalst bediende Jordy de Wit, die beheerst de 1-1 door de benen van Wilhelmina’26-doelman Martijn Knoop schoot.

Na die vermakelijke eerste twintig minuten gebeurde er in het restant van de eerste helft weinig. Alleen Nick Linnenbank kwam nog dicht bij een goal, maar de toekomstige spits van Roda Boys kon zijn voet niet goed genoeg tegen een lage voorzet van Van Rosmalen plaatsen.

Opvallende afwezige
Brands greep de rust aan om Rick van Pinxten in te laten vallen voor Niels van Dalen. Van Pinxten maakte daarmee na een maandenlange afwezigheid vanwege een incomplete dwarslaesie zijn rentree in het eerste elftal. De wissel veranderde overigens weinig aan het spel, wat soms meer weg had van een potje zomeravondvoetbal dan van een competitieduel waarbij een team nog strijdt om het kampioenschap.

(foto: Gerald van Zanten)

Zo’n 25 minuten voor tijd greep Brands in door Martijn de Wildt te vervangen voor Sjors Maas,  de opvallende afwezige in de Aalsterse basiself. Hij luisterde zijn invalbeurt bijna direct op met een puntgave assist, door Jordy de Wit met een loepzuivere steekbal één op één met doelman Knoop te zetten. Die wist met een uiterste krachtsinspanning de winnende goal echter te voorkomen.

Opluchting
Naarmate het einde dichterbij kwam, begon Roda Boys meer druk te creëren op het doel van de bezoekers, die duidelijk genoegen namen met een punt. Toen Van Aalst een kwartier voor tijd een opgelegde kans miste, leek het daar ook op uit te draaien. Desalniettemin greep Roda Boys alsnog nog de volle winst. Van Pinxten mocht één minuut voor tijd aanleggen voor een hoekschop. Die vond het hoofd van Van Eembergen die via de onderkant van de lat de 2-1 binnenkopte. Dit tot groot genoeg van het thuispubliek, dat toen al kennis had genomen van de 3-1 nederlaag van aartsrivaal Nivo Sparta op bezoek bij Woudrichem.

(foto: Gerald van Zanten)

Ook bij Brands overheerste na afloop de opluchting: “We begonnen heel tam, kwamen niet in de duels en zij hadden echt het initiatief. Later namen wij dat over en scoorden we al snel een goeie goal. In de tweede helft heeft er maar één ploeg gevoetbald om te winnen. Ik vind het op basis van de hele wedstrijd, en zeker van de tweede helft, wel een verdiende overwinning.”

De terugkeer van Van Pinxten was voor Brands het tweede hoogtepunt van de middag: “Dat is fantastisch. Ik had het er net nog met Jan over. Wij stonden in december naast een ziekenhuisbed. Met tranen in onze ogen. Dat was echt effe slikken en we hadden grote twijfels of hij überhaupt ooit weer zou kunnen functioneren. Laat staan voetballen. Maar hij heeft ontzettend hard gewerkt en dan is de beloning extra mooi dat hij de corner neemt waar de winnende goal uit wordt binnen gekopt. Fantastisch voor hem en ik denk ook heel emotioneel voor zijn familie. En eerlijk gezegd ook wel een beetje voor ons.”

Maximale
Collega-trainer Johan van der Werff berustte in de late nederlaag van zijn Wilhelmina’26: “Dit kan gebeuren, corners horen ook bij voetbal. De jongens hebben er alles aan gedaan, dus ik kan ze niks verwijten. Kijk, je kunt wel alles uit-analyseren van ‘daar gaat het fout’, maar dat weten de jongens zelf ook wel. Als je kijkt naar het verschil tussen Wilhelmina en Roda Boys, qua ambitie en budget, dan hebben we het denk ik prima gedaan. Wij spelen in principe nergens meer om. We staan in een grijs gebied en daarom vind ik het knap dat mijn ploeg, op een positieve manier, met het mes tussen de tanden speelde. Het klinkt misschien raar, maar ik ben best wel tevreden. Dit is gewoon het maximale voor ons.”