Roda Boys breekt titelstrijd open met 2-0

Nils Loef (schot)

Mannen, 1, 2e klasse F

12 mei 2018 14:30

AALST - Bij Almkerk sloeg zaterdag de kampioensstress toe. De koploper in de tweede klasse ging snoeihard onderuit bij belager Roda Boys met 2-0.

Met de winst brak Roda Boys de titelstrijd in de tweede klasse weer helemaal open. De gastheren in Aalst brachten het verschil op de ranglijst met nog twee wedstrijden te gaan terug tot een punt.

De dreun voor Almkerk was dubbel. Ook Pelikaan, dat won bij Woudrichem, hijgt nu in de nek. Wat er aan de hand was met Almkerk, dat geen moment in de wedstrijd kwam, bleef zaterdag een beetje in de lucht hangen.

“Ik weet niet wat er aan de hand was bij ons”, zocht Jelle Stalenhoef naar een verklaring. “Het was een dikverdiende overwinning voor Roda Boys. We gaven gewoon niet thuis vandaag. Vanaf de eerste minuut zat het er niet in. Gelukkig hebben we het nog in eigen hand”, probeerde de aanvoerder van Almkerk de scherven bij elkaar te rapen.

Trainer Frank Brands van Roda Boys kon de 2-0 winst als een mooie opsteker beschouwen in de titelstrijd. “Een aantal weken geleden hebben we tegen elkaar gezegd, dat de afstand met Almkerk niet groter mocht worden. Dan konden we de druk er op houden door hier te winnen vandaag. Dat is gelukt en daar viel niks op af te dingen”, had de trainer van Roda Boys helemaal gelijk. “Ik wil mijn ploeg dan ook een groot compliment maken voor de inzet en de strijd”, snoof Brands de winst met tevredenheid op.

Behoedzaam
Beide ploegen begonnen behoedzaam aan de krachtmeting in Aalst. Het was wel Roda Boys dat de wedstrijd het beste oppakte. Na een klein kwartier was ook de eerste mogelijkheid voor de thuisploeg. Cristiaan van Aalst werkte de mogelijkheid nog over het Almkerkse doel. Vervolgens was Almkerk twee keer dicht bij de openingstreffer, maar Erwin Verbruggen kon niet afwerken.

Na het half uur brak Roda Boys de wedstrijd open, nadat Jordi de Wit over de voet ging bij de uitkomende keeper Maikel Korebrits. Vanaf de stip schoot Freek van Eembergen de 1-0 tegen het net. Daarmee was Almkerk het helemaal kwijt. De gasten hadden geluk, dat keeper Korebrits met de voet redde op een volgende kans voor Martijn de Wildt.

Ander vaatje
De verwachting was wel dat Almkerk na de rust uit een ander vaatje zou tappen. De plannen werden echter doorkruist met de snelle 2-0 van Roda Boys. Nils Loef slalomde door de Almkerkse verdediging en schoot snoeihard raak.

Almkerk liep hiermee achter de feiten aan en kon maar geen vuist maken. De overtuiging was ver te zoeken. Het bleef bij een kopballetje van de ingevallen Pascal de Vries en een vrije trap van Erwin Verbruggen vloog ook naast.

De beste kansen bleven voor Roda Boys waar Loef een uitstekende mogelijkheid nog voorlangs schoof. Ook Jordi de Wit schepte een uitstekende mogelijkheid nog over.

Het lukte Almkerk niet zich nog op te richten. Het bleef doelloos zoeken en het was onmacht troef. De Almkerkers kwamen gewoon niet in de wedstrijd en het liep voor geen meter. Bij Roda Boys vergat Martijn de Wildt de winst nog wat aan te dikken. Voor Almkerk waren een woest schot van Jurre van Laarhoven en een vrije trap van De Vries de laatste wapenfeiten. Die brachten ook geen verandering meer in de 2-0 stand.

Realiteit
Trainer Robert Roest toonde zich niet echt aangeslagen door de doffe dreun, maar kon niet om de realiteit heen. “Het is positief dat dit pas de eerste nederlaag is dit seizoen. Thuis hebben we het ook lastig gehad”, verwonderde Roest de uitslag niet helemaal. “Dit kan gebeuren. Roda Boys stond beter georganiseerd en ze hebben de waarde van deze wedstrijd beter ingeschat dan wij. Het kan veroorzaakt zijn door de spanning. Als ploeg moeten wij veel weerstanden overwinnen. We staan al lang op kop en iedereen jaagt op ons en Roda Boys is dat nu gelukt”, sloot Roest aan bij de werkelijkheid.

“Het verschil is nu nog een punt. Ik had liever eerder in het seizoen een keer verloren. Dan heb je wat meer wedstrijden om dat recht te trekken. Nu wordt dat moeilijker. Natuurlijk is het een tik en je hebt maar kort om te herstellen. We staan nu nog een punt voor op Roda Boys en drie punten op Pelikaan. Dus wij moeten ons richten op de volgende wedstrijd en zorgen dat we die gaan winnen. We spelen elke wedstrijd na de winterstop al met spanning en Roda Boys pakte het goed aan vandaag. Ze waren vandaag gewoon beter”, moest Roest de pijnlijke dreun wel toegeven.

Bron: www.regio-voetbal.nl