Nivo Sparta trekt in spectaculaire derby tegen Roda Boys aan langste eind

... (intikker)
... (kopbal)

19 mei 2018 14:30

ZALTBOMMEL – Nivo Sparta heeft zaterdag voor de tweede keer dit seizoen de onderlinge confrontatie met rivaal Roda Boys weten te winnen. Een spectaculaire Derby van de Bommelerwaard eindigde in een 3-2 overwinning voor de thuisploeg.

Op een volgestroomd sportpark De Watertoren begon de wedstrijd tussen Nivo Sparta en Roda Boys net zo onstuimig als de poppen die bij de entree der beide elftallen werden opgeblazen. Echte grote kansen waren er in de eerste twintig minuten dan ook niet te noteren, op een slap afstandsschot van Jordy de Wit en een mogelijkheid voor regio-topscorer Willem Looijen na. Langzaam maar zeker kwam er wat meer evenwicht tussen de twee aartsrivalen, waardoor het al gauw verzandde in een tactisch steekspel.

(foto: Marco Oomen)

Het was in die fase duidelijk dat er een persoonlijke fout voor nodig zou zijn om de status quo te doorbreken. Die twijfelachtige eer viel Ruud de Groot ten deel. De Nivo Sparta-doelman blunderde opzichtig bij een houdbare vrije trap van Sjors Maas. Die openingstreffer werd bijna direct opgevolgd door de gelijkmaker, maar Looijen had het vizier niet op scherp staan. In de laatste vijf minuten voor het rustsignaal waren er nog kansen voor Frenk Schaap en Roel de Kruijk, maar ook zij wisten het net niet te vinden.

Onmogelijke hoek
In de tweede helft kwam Nivo Sparta wat beter in het spel en dat resulteerde na iets meer dan een uur spelen in de gelijkmaker. Schaap leek vanaf de linkerkant van het veld geen gevaar meer te vormen, maar vanuit een onmogelijke hoek schoot hij desalniettemin de 1-1 binnen. Na de fout van De Groot was het dit keer zijn concullega Patrick Coenen die niet vrijuit ging bij een doelpunt.

(foto: Marco Oomen)

Ondertussen werden de tussenstanden op de rest van de velden vanaf de tribune nauwlettend gevolgd. “Brederodes  2-0 achter!”, werd door de thuissupporters uitbundig gevierd, maar dan zou Nivo Sparta wel zelf haar plicht moeten doen. Dat lukte, want vijf minuten na de 1-1 was ook de 2-1 een feit, toen Levi Slob vanaf de rechtsbackpositie vrije doorgang kreeg en koeltjes afrondde.

Ontlading
Zeven minuten voor het einde leek de strijd beslist. Schaap profiteerde van miscommunicatie tussen doelman Coenen en verdediger Niels van Dalen en knikte leep de 3-1 binnen. De enorme ontlading verraadde de spanning die er bij Nivo Sparta duidelijk op zat, nadat er uit de voorgaande vijf wedstrijden slechts vier punten werden behaald. Twee minuten voor tijd bracht Freek van Eembergen met zijn zeventiende doelpunt van het seizoen de spanning nog even terug, maar de gelijkmaker bleef vervolgens uit.

Spiegel
Verliezend trainer Frank Brands stond na afloop met een dubbel gevoel, vanwege het puntenverlies van koploper Almkerk: “Omdat je verloren hebt zijn de resultaten op de andere velden voor ons heel goed. Als Almkerk had gewonnen, was het klaar geweest. Nu heb je nog een kans. Datzelfde geldt voor Pelikaan. Maar als je gewonnen had, hadden we op pole position gekomen. Dan zal je alleen wel meer moeten brengen dan we nu gedaan hebben. Ik vond het van onze kant geen goede wedstrijd, zeker de tweede helft niet. We moeten zelf in de spiegel kijken en op naar volgende week.”

(foto: Gerald van Zanten)

Horrorscenario
Ook winnend trainer Theo de Boon had gemengde gevoelens. Hij was blij met de overwinning, maar baalde opzichtig van het resultaat bij SVW-Brederodes. Laatstgenoemde ligt immers op koers richting de derde periodetitel en in dat geval grijpt Nivo Sparta overal naast.

“Brederodes stond in de 89e minuut nog met 2-1 achter. Door een narrow escape winnen ze en staan ze in de periode één puntje boven ons. Als we volgende week winnen komen we op vijftig punten, dat was vorig seizoen genoeg voor een tweede plaats. Nu zouden we overal naast grijpen. Dat is wel een horrorscenario. En dat hebben we ook niet verdiend, want op die slechte start na hebben we een goed seizoen gedraaid. ”