Makkelijk winnend Roda Boys kan zich opmaken voor nacompetitie

... (scrimmage)

Mannen, 1, 2e klasse F

26 mei 2018 14:30

AALST – Roda Boys kan zich deze week gaan opmaken voor nacompetitievoetbal. De comfortabele 5-2 zege op Tricht was vanwege de overwinning van Almkerk niet genoeg om het kampioenschap op te eisen.

Op een allesbehalve vol sportpark De Maaskant waren de belangen voor Roda Boys vooraf al lang duidelijk. Zelf winnen en hopen dat Pelikaan punten zou afsnoepen van koploper Almkerk. Alleen dan mocht de Aalsterse ploeg zich kronen tot kampioen van de tweede klasse F. Via Twitter werden de standen op de andere velden de hele wedstrijd nauwlettend in de gaten gehouden. “Almkerk 1-0 voor” werd eerst nog hoopvol betiteld als ‘nepnieuws’, maar niets was minder waar.

(foto: Gerald van Zanten)

Overlopen
Ondertussen deed Roda Boys zelf haar plicht ruimschoots. Tricht werd compleet overlopen en dook in het eerste half uur zelfs niet één keer gevaarlijk op voor het doel van Roda Boys-doelman Patrick Coenen. De thuisploeg was zelf wel een aantal keren dicht bij de openingstreffer, maar meermaals was de laatste pass niet nauwkeurig genoeg. Goalgetter Freek van Eembergen wist daarentegen wel het net te vinden na iets meer dan twintig minuten te hebben gespeeld.

Na een half uur kwam Tricht wat meer aan voetballen toe, maar precies in die fase counterde Roda Boys via de pijlsnelle Jordy de Wit naar de 2-0. Dat was de genadeklap voor de bezoekers, die op slag van rust ook nog op de 3-0 van Van Eembergen werden getrakteerd. Hij tekende daarmee alweer zijn negentiende doelpunt van het seizoen aan.

(foto: Gerald van Zanten)

Blunder
De tweede helft was amper drie minuten oud, toen ook De Wit zijn tweede treffer van de middag maakte. Tricht was het volledig kwijt en doelman Nicky Janssen deelde eveneens in de malaise. Hij blunderde opzichtig door de bal recht in de voeten van Rik van den Broek te schuiven. Die omspeelde Janssen vervolgens met speels gemak, om zo de 5-0 op het scorebord te zetten.

Het bleek het laatste hoogtepunt van Aalsterse zijde, waar trainer Frank Brands halverwege de tweede helft nog drie wissels toepaste. Coenen, De Wit en Richard Palm verlieten het veld, Rick van Pinxten, Jarno van Vuuren en Geert Verhoeven kwamen voor hen in de plaats. Het zou een ongelukkige invalbeurt voor laatstgenoemde worden. Invaller Leonardo Aguiar zorgde ervoor dat hij nog tweemaal de bal uit het net moest vissen. Daarmee was de 5-2 eindstand beklonken.

Terechte kampioen
Tot veel vreugde en euforie leidde die ruime overwinning overigens niet. Teleurstelling overheerste, nadat Almkerk er met het kampioenschap vandoor was gegaan. Niet onterecht, vindt Brands: “Complimenten en felicitaties van deze kant voor Almkerk. Die hebben het gewoon prima gedaan en zij zijn de terechte kampioen. Wij hebben gedaan wat we moesten doen, maar we hadden het niet in eigen hand. We zijn er heel dichtbij gekomen, met een puntenaantal waarin je in bijna alle klassen kampioen wordt, maar het is niet voldoende. Helaas.”

Daarom kan Roda Boys zich gaan opmaken voor nacompetitievoetbal voor promotie naar de eerste klasse. Oostkapelle vormt daarin volgende week in eigen huis de eerste horde, al hield Brands zich daar naar eigen zeggen niet mee bezig: “Ik heb nog werkelijk geen flauw idee tegen wie we moeten. Ik heb me alleen maar met deze wedstrijd bezig gehouden. Morgen gaan we daar eens rustig naar kijken.”

Bron: www.regio-voetbal.nl