Titelhouder Kozakken Boys wint moeiteloos van Roda Boys

... (intikker)
... (intikker)

3 oktober 2017 20:00

AALST – Kozakken Boys heeft dinsdagavond zonder moeite de eerste wedstrijd in de strijd om de EM-Cup gewonnen. De titelhouder was met 1-5 veel te sterk voor tweedeklasser Roda Boys.

Beide ploegen startten op het tweede veld op sportpark De Maaskant niet in hun sterkste formatie. Bij de thuisploeg ontbrak onder meer Sjors Maas. Hij was zaterdag met twee goals nog de gevierde man in het duel met Drechtstreek (2-0 winst).

De Werkendamse tweededivisionist had een veredeld B-elftal afgevaardigd. Wat heet: van de elf spelers die afgelopen zaterdag in de basis stonden tegen ASV De Dijk, startten er dinsdagavond slechts twee. Alleen Abdulsamed 'Appie' Abdullahi en Ahmad Mendes Moreira vielen die eer ten deel.

Laatstgenoemde drukte dinsdagavond al binnen drie minuten zijn stempel op de wedstrijd. Na een sterke solo over de linkerkant trok hij naar binnen en met een schot in de lange hoek verschalkte hij Roda Boys-goalie Geert Verhoeven. Het was voor Mendes Moreira overigens de tweede keer in vier dagen tijd dat hij scoorde bij een doelman die Verhoeven met zijn achternaam heet. Zaterdag was Jeroen Verhoeven (onder meer ex-Ajax en –FC Volendam) de ongelukkige.

Hoop snel vervlogen
Die snelle goal deed de hoop aan Aalsterse kant op een resultaat vervliegen. Wellicht was er voorafgaand nog de hoop op eenzelfde scenario als vorig seizoen. Toen stuntte rivaal Nivo Sparta, de andere tweedeklasser uit de Bommelerwaard, door in het eerste EM Cup-duel met 2-1 van de manschappen van trainer Danny Buijs te winnen.

Het zou na de snelle openingstreffer toch nog twintig minuten duren voordat de marge werd vergroot naar twee. Na een bekeken steekpass van Hermon Tekleab vanuit het middenveld rondde Raily Ignacio beheerst af. Tien minuten voor de rust was daar het eerste gevaar van de thuisploeg en dat leidde direct tot een doelpunt. De pijlsnelle Jordy de Wit tekende de aansluitingstreffer aan. Die 1-2 stand zou tot de rust gehandhaafd blijven.

Slotakkoord
Na tien minuten in de tweede helft zorgde Redie Habtemariam ervoor dat het verschil weer twee doelpunten werd en daarna was het enkel Kozakken Boys dat de klok sloeg en nog tweemaal scoorde. In de 67e minuut kopte Ignacio op lepe wijze de bal over doelman Verhoeven heen. Habtemariam scoorde op aangeven van Julian Agatowski zijn tweede goal van de avond wat tevens het slotakkoord betekende.