‘Terechte’ nederlaag bij eersteklasser beëindigt promotie-aspiraties Roda Boys

... (schot)

1e klasse/2e klasse f

9 juni 2018 15:00

LANGBROEK – Roda Boys is er zaterdag op bezoek bij SVL niet in geslaagd om zich te plaatsen voor de nacompetitiefinale. Daardoor zullen de manschappen van trainer Frank Brands ook volgend seizoen in de tweede klasse uitkomen.

Waar vorige week al bekend was dat Freek van Eembergen en Rik van den Broek niet in Langbroek aanwezig konden zijn, kwam daar voor Brands nog een tegenvaller bij. Ook Richard Palm had zijn prioriteiten anders gesteld. Zodoende kon Brands niet over drie basiskrachten beschikken.

Mede daarom startte Jarno van Vuuren in de spits. Hij scoorde in het met 5-3 gewonnen duel met Oostkapelle  de belangrijke goal en zag zich daar zaterdag voor beloond worden. Ook tegenstander SVL had er in de eerste ronde van de nacompetitie een doelpuntrijk schouwspel van gemaakt. Met 5-4 wisten ze Brederodes na verlenging te verslaan.

Gezapig
Het was daarom ook de verwachting dat de confrontatie tussen beide clubs een spektakelstuk zou gaan worden. Maar niets bleek minder waar. Onder het toeziend oog van onder andere Kees Jansma legden SVL een Roda Boys een gezapige eerste helft op de al even belabberde kunstgrasmat in Langbroek neer. SVL kwam daarin na iets meer dan een kwartier al op voorsprong. Rob van Eem kopte een hoekschop strak binnen.

(foto: Gerald van Zanten)

Voor en na dat doelpunt waren de zwaktepunten van Roda Boys al pijnlijk blootgelegd. De verdediging was, net als vorige week, het grote zorgenkindje. Waar dat toen nog gecompenseerd werd door de twee andere linies, was dat tegen SVL niet het geval.

Hands
Bovendien mocht Roda Boys scheidsrechter Bernard Elissen en zijn grensrechter dankbaar zijn dat het niet een strafschop tegen kreeg. Rick van Pinxten, die zich bij vlagen makkelijk liet ringeloren, werd op de achterlijn gepasseerd en maakte daarna duidelijk hands. De arbiter, die na afloop aangaf dat hij het vanaf zijn positie niet goed genoeg kon beoordelen, werd door zijn grensrechter pijnlijk in de steek gelaten.

Strafschop
In de tweede helft begon Roda Boys wat feller. Het wist SVL in de eerste tien minuten meer onder druk te zetten, maar echte kansen bleven nog uit. SVL stak bij een corner echter een helpende hand toe, in letterlijke zin. In een vlaag van verstandsverbijstering dook een speler met beide handen naar de bal. Een redding waar menig keeper jaloers op zou zijn, maar het kwam SVL logischerwijs op een strafschop tegen te staan.

Waar Jordy de Wit vorige week nog faalde vanaf elf meter, schoot Martijn de Wildt de penalty wel onberispelijk binnen. Roda Boys had in het restant van de tweede helft het overwicht, zonder echte kansen te creëren. Aan de andere kant was er de dreiging van de behendige Selcuk Albayrak, maar ook hij wist Roda Boys-doelman Patrick Coenen niet te passeren.

Individuele klasse
De wedstrijd leek op een verlenging af te stevenen, maar schijn bedroog. Met nog zeven minuten in de reguliere speeltijd op de klok, toonde Willem Baaij zijn individuele klasse. Met een subtiele voetbeweging nam hij een lange bal van achteruit perfect aan, om vervolgens op artistieke wijze de bal over de uitgekomen Coenen heen te prikken. Na die prachtige goal kon Roda Boys zich niet meer oprichten en in de blessuretijd schoot Alex van Eem, op aangeven van invaller Danny Kuijer, de promotiedroom van Roda Boys definitief aan diggelen.

Levensgevaarlijk
SVL vierde feest, Roda Boys droop teleurgesteld af. Winnend interim-trainer John van Loen was na afloop vooral kritisch op de omstandigheden: “Eigenlijk mag je niet eens voetballen, zo warm is het. Buiten is het dertig graden, op het veld is het bijna veertig graden. Dus het is gewoon levensgevaarlijk”, aldus de oud-speler van onder meer Ajax, Feyenoord en FC Utrecht, die zijn ploeg nu mag voorbereiden op de finale tegen competitiegenoot Woudenberg.

“Dat wordt een feest. De wedstrijd van vanmiddag was moeilijker dan die van volgende week. Je weet dat dat een finale is, dan ben je sowieso al gemotiveerd. We weten alles van Woudenberg, hebben geen geheimen voor elkaar. En ik verwacht dat we gaan winnen, meer niet.”

Tekort geschoten
In de Langbroekse catacomben droop de teleurstelling van het gezicht van verliezend trainer Brands, al vond hij het geen onverdiende nederlaag : “Ik vind dat we in alle facetten tekort zijn geschoten. Aan de bal, zonder bal, verdedigend en in de eerste helft ook in de beleving. Op basis daarvan hebben we ook wel verdiend verloren. We hebben gewoon te weinig gebracht. We kunnen veel beter dan we vandaag hebben laten zien. Vooral voor rust was het ver onder de maat. We hebben gezegd dat we honderd fouten mogen maken, maar het moet niet zo zijn dat ik het idee heb dat ik naar een laatste competitiewedstrijd tussen de nummer zes en de nummer negen zit te kijken.  Dat stoort me voornamelijk. Ik ben er wél van overtuigd dat niemand het veld in gaat met het idee dat hij het even op twintig procent minder gaat doen. Zo zit deze groep helemaal niet in elkaar. Maar wat het dan wel is, weet ik niet.”

Accepteren
Met het einde aan de promotie-aspiraties is ook het seizoen definitief voorbij voor Roda Boys. “Het is zoals het is, volgend jaar zullen we het weer moeten laten zien in de tweede klasse. Ik heb net in de kleedkamer tegen de jongens gezegd dat ze trots mogen zijn op wat ze over het hele seizoen hebben laten zien. Maar we hebben ook uitgesproken dat we vandaag tekort zijn geschoten. Dat zul je hoe dan ook moeten accepteren. Hoe moeilijk dat ook is”, besluit Brands berustend.